1974, Kinshasa, Zaire: de ‘Rumble in the Jungle’. Het gevecht van de eeuw tussen George Foreman en Muhammed Ali zet Kinshasa in het spotlicht. Onder de noemer ‘Zaire ’74’, gaat een groot muzikaal spektakel vooraf aan het gevecht. Het programma met gasten als James Brown, Celia Cruz, de Fania All Stars, B.B. King en The Crusaders laat zijn sporen na in de populaire Congolese muziek. Tabu Ley Rochereau moderniseert zijn muziek. Met zijn band Afrisa wordt de Congolese rumba meer funky. Het nummer ‘Mazé’ is een grote hit in van west tot oost Afrika.
Aïcha
Aïcha is misschien wel de eerste Maghreb hit in Nederland. Dit prachtige nummer van Cheb Khaled uit Algerije gaat over zijn obsessie voor de knappe Aïcha, die hem niet ziet staan, niet naar hem luistert en geen antwoord geeft op zijn smeekbede om aandacht. Het nummer komt uit in 1996, en bereikt de 10e plaats in de Nederlandse top 40. Het nummer wordt in 2003 nogmaals een succes, maar dan in een cover van een Deense rapgroep. In Afrika is het nummer een groot succes, zelfs ten zuiden van de Sahara. In de Congo Beach Club viel het ons op toen we een Congolese versie voorbij hoorden komen. Dus verwacht Aïcha, maar sta klaar voor een Soukous wending.
Independance ChaCha
1960, Congo Kinshaha/Leopoldville, de republiek Congo viert zijn onafhankelijkheid. ‘Leo’ wordt Kinshasa. Samen met Congo schudden veel Afrikaanse landen na jaren kolonisatie het juk van hun overheersers van zich af. In Kinshasa speelt Dr. Nico Kasanda met Grand Kallé et l’African Jazz de eerste pan-afrikaanse hit ‘Independance ChaCha’. Een rumba van hoop en grote verwachting vult de dansvloeren van Accra tot Nairobi. De Congolese Soukous is vanaf dat moment het muzikale bindmiddel van centraal Afrika. In 1963 verlaat Nico Kasanda l’African Jazz om samen met Tabu Ley Rochereau een nieuwe band te vormen: L’Orchestra African Fiesta. Een sterke korte golfzender verspreid de muziek van Franco en de OK Jazz, van Tabu Ley Rochereau en Afrisa, en later van Zaiko Langa Langa.
Mobali Ya Ngenge
Victoria Eleison was begin jaren ’80 razend populair in Kinshasa. In de Congolese hoofdstad hoofdstad spelen de bands in clubs in de wijk Matongé, in de Cité. Ook bandleider en zanger ‘King’ Kester Emenya heeft daar met Victoria zijn eigen club. Maar hij zong eerst bij Viva La Musica van Papa Wemba. En Papa Wemba komt weer uit Zaiko Langa Langa. Zo zijn veel bands of bandleden schatplichtig aan elkaar. Van Victoria Eleison spelen we het meespelende ‘Mobali Ya Ngenge’, een nummer van Emeneya, over een Don Juan die een sleep treurende vrouwen in zijn kielzog achterlaat. Mobali Ya Ngenge staat op een LP met de grote hit Kimpiatu. Een ander bekend nummer van Emeneya is ‘Nzinzi’, een aanstekelijk uitstapje van de King naar electronische muziek.
Mokili echanger
1969 is het geboortejaar van Zaiko Langa Langa. De band zorgt voor een revolutie in de Congolese muziek. Ze introduceren de ‘Sebene’, het up-tempo vervolg van een nummer, waarin de nadruk ligt op een roffelende snaredrum en intrigerende ritmische gitaarpatronen. Ook nieuw zijn de ‘atalaku’s’, twee heethoofden die de dans van dat moment scanderen en demonstreren. Feitelijk de eerste rappers. Zaiko is bijna een instituut, een band waar veel andere bands uit zijn voortgekomen zoals Viva La Musica en Victoria Eleison. Veel succesvolle zangers zijn begonnen bij Zaiko, een van de bekendste is wel Papa Wemba.
Congo Beach Club speelt van Zaiko een bewerking van ‘Mokili Echanger’, een beschouwend nummer van zanger Dindo Yogo over de geschiedenis van Zaire/DRC.
Soul Makossa
1972, Doula, Cameroun. Saxofonist Manu Dibango neemt Soul Makossa op. Het nummer verschijnt eerst op de B-kant van een single voor een nationaal sportevenement. Tijdens de repetities bij hem thuis wordt hij uitgelachen door de buurtkinderen, die het gestotter van ‘Mama Se Mama Sa Mama Makossa’ maar raar vinden. In 1972 wordt Soul Makossa uitgebracht als single in de US. Tot verbazing van zijn Franse platenmaatschappij wordt het nummer een grote hit in Amerika. Afrikaanse artiesten werden tot dan toe niet in staat geacht tot grote verkopen buiten het eigen continent. De hook-line van het nummer wordt later gebruikt door Michael Jackson en Rihanna. Een langzamere versie genaamd ‘Reggae makossa’ wordt gebruikt als soundtrack in de video game ‘Scarface’. De Congo Beach Club geeft ook aan Soul Makossa zijn eigen geluid: het wordt de Kuni Makossa, en die klinkt verdacht veel als een funky Congolese sebene.
Soukous, wat is dat?
Soukous is een Congolese muziekstijl met intrigerende gitaarpatronen, opzwepende drums en percussieve baslijnen. Soukous komt voort uit de Congolese Rumba. En die is weer ontstaan toen Congolese muzikanten Cubaanse rumba hoorden. In de Sebene van een nummer gaat de band helemaal los. Dat is Soukous zoals wij het graag spelen.
Congo Beach, waar is dat?
Beach is de oversteekplaats van de Republiek Congo naar de Democratische Republiek Congo (D.R.C.). Met een pont steek je de Congo rivier over, van Congo Brazzaville naar Congo Kinshasa. Ook in overdrachtelijke zin staat Beach voor ons voor het overschrijden van grenzen. Tussen Afrika en Europa of tussen Rock en Rumba. Welkom in de Congo Beach Club!
Zilizopendwa
Zilizopendwa is een Swahili woord voor Klassieker. Zie het als een African Songbook. Van Cheb Khaled tot Manu Dibango, van de Independance ChaCha tot Malaika en Soul Makossa. We geven deze hits uit Afrika en de Antillen een make-over. We spelen herkenbaar stuk van een nummer, en volgen daarna de Congolese traditie van de Sebene. De Sebene is een uitvinding van Zaiko Langa Langa uit de jaren ’70. Het lied is afgelopen, de dans kan beginnen! Zaiko bestaat nog steeds, en de sebene is bijna een muzieksoort op zich geworden. Met alle ruimte voor de rappers (‘animateurs’) en de dansers om hun kunsten te laten zien.
Nieuws
- April 29, 2025
- April 29, 2025
- August 24, 2024
- May 7, 2024
- April 10, 2023
- April 10, 2023
- April 10, 2023