Mobali Ya Ngenge

Soukous band in Nederland

Victoria Eleison was begin jaren ’80 razend populair in Kinshasa. In de Congolese hoofdstad hoofdstad spelen de bands in clubs in de wijk Matongé, in de Cité. Ook bandleider en zanger ‘King’ Kester Emenya heeft daar met Victoria zijn eigen club. Maar hij zong eerst bij Viva La Musica van Papa Wemba. En Papa Wemba komt weer uit Zaiko Langa Langa. Zo zijn veel bands of bandleden schatplichtig aan elkaar. Van Victoria Eleison spelen we het meespelende ‘Mobali Ya Ngenge’, een nummer van Emeneya, over een Don Juan die een sleep treurende vrouwen in zijn kielzog achterlaat. Mobali Ya Ngenge staat op een LP met de grote hit Kimpiatu. Een ander bekend nummer van Emeneya is ‘Nzinzi’, een aanstekelijk uitstapje van de King naar electronische muziek.


Mokili echanger

Soukous band Nederland

1969 is het geboortejaar van Zaiko Langa Langa. De band zorgt voor een revolutie in de Congolese muziek. Ze introduceren de ‘Sebene’, het up-tempo vervolg van een nummer, waarin de nadruk ligt op een roffelende snaredrum en intrigerende ritmische gitaarpatronen. Ook nieuw zijn de ‘atalaku’s’, twee heethoofden die de dans van dat moment scanderen en demonstreren. Feitelijk de eerste rappers. Zaiko is bijna een instituut, een band waar veel andere bands uit zijn voortgekomen zoals Viva La Musica en Victoria Eleison. Veel succesvolle zangers zijn begonnen bij Zaiko, een van de bekendste is wel Papa Wemba.
Congo Beach Club speelt van Zaiko een bewerking van ‘Mokili Echanger’, een beschouwend nummer van zanger Dindo Yogo over de geschiedenis van Zaire/DRC.


Soul Makossa

Soul Makossa band Nederland

1972, Doula, Cameroun. Saxofonist Manu Dibango neemt Soul Makossa op. Het nummer verschijnt eerst op de B-kant van een single voor een nationaal sportevenement. Tijdens de repetities bij hem thuis wordt hij uitgelachen door de buurtkinderen, die het gestotter van ‘Mama Se Mama Sa Mama Makossa’ maar raar vinden. In 1972 wordt Soul Makossa uitgebracht als single in de US. Tot verbazing van zijn Franse platenmaatschappij wordt het nummer een grote hit in Amerika. Afrikaanse artiesten werden tot dan toe niet in staat geacht tot grote verkopen buiten het eigen continent. De hook-line van het nummer wordt later gebruikt door Michael Jackson en Rihanna. Een langzamere versie genaamd ‘Reggae makossa’ wordt gebruikt als soundtrack in de video game ‘Scarface’. De Congo Beach Club geeft ook aan Soul Makossa zijn eigen geluid: het wordt de Kuni Makossa, en die klinkt verdacht veel als een funky Congolese sebene.