Big Blow

Afro Beat Congo Beach Club

Big Blow is Manu’s eerbetoon aan Fela Kuti, saxofinist en bandleider uit Nigeria. In 1976 heeft Manu Dibango met ‘Big Blow’ veel succes in de UK. Sindsdien heeft Manu Dibango met veel grote namen gewerkt, waaronder Herbie Hancock, Sly and Robbie en Bill Laswell. Fela is een charismatische man die de Afro-Beat in het westen populair heeft gemaakt. Zo statisch als Fela’s muziek is Big Blow niet; Manu houdt er van een jazzy akkoordenreeks in zijn groovy nummers te verstoppen. De Congo Beach Club doet daar nog een schepje bovenop: we trekken Big Blow door naar funky Congolese sebene.


Mambo Bado

Soukous Kenya Congo Beach Club

Congo is de reus van Centraal Afrika (meer dan 84 keer zo groot als Nederland). Aan de Oostkant vinden we Kenia. In de hoofdstad Nairobi kregen veel Congolese muzikanten voet aan de grond met hun ‘Kenian Lingala Music’. Orchestre Makassy was een van de meest populaire bands. Van het album ‘Agwaya’ spelen we de groovy meezinger ‘Mambo Bado’.


Malaika

Malaika_CongoBeachClub Soukous band

Misschien wel het bekendste nummer van Afrikaanse bodem. In ieder geval het meest gecoverd. Malaika werd voor het eerst opgenomen in 1961 door Fadhili Williams, een Keniaanse muzikant. Het nummer werd wereldberoemd door het duet van Miriam Makeba en Harry Belafonte. Zij zingen het ter gelegenheid van Kenia’s Independance Day in 1963.  Wij houden meer van het ongepolijste origineel van Fadhili. Het is een lied in het Swahili, en volgens de meeste mensen is de auteur Adam Salim, een onbekend gebleven Tanzaniaanse componist. Het verhaal gaat dat Salim het nummer schreef in 1945, voor zijn uitzonderlijk mooie vriendin Halima Ramadhani Maruwa. Haar ouders keurden de relatie niet goed, en Halima werd gedwongen om te trouwen met een rijke man. Fadhili William is de eerste geweest die het nummer heeft opgenomen.

 


Zouk La Se Sel Medicamen Nou Ni

Zouk Congo Beach Club

1979, Parijs. De Franse hoofdstad is het episch centrum voor Afrikaanse en Caraibische muzikanten met talent en ambitie. Bassist Jacob Desvarieux uit Guadeloupe vormt met een aantal landgenoten de band Kassav’. In 1985 scoren zij met “Zouk la sé sèl médikaman nou ni” een hit die grote navolging kreeg in de muziek- en dansscene in Afrika, Latijns-Amerika en de Caraiben. Zouk is nu een wijdverbreid bekend genre, en de wortel voor nieuwere genres als Zouk-love. De leden van de Congo Beach Club hebben al menig dansschoen versleten op ‘Zouk La..’. Nu geven wij er onze eigen draai aan, door de Zouk terug te brengen naar Congo met een dikke sebene. Soukous is ons medicijn!


Waka Waka

Waka Waka Congo Beach Club

Sam Mangwana is ontzettend populair in heel Centraal- Afrika. Deze Angolese zanger maakt faam in Kinshasa in Franco’s OK Jazz band. Mangwana heeft door heel Afrika hits gescoord. Hij zingt in het Portugees en het Frans, maar switcht net zo makkelijk naar Lingala, Swahili of een lokale taal, al naar gelang de aard van het lied en het beoogde publiek. ‘Waka Waka’ is de naam van een geldbelust meisje, en de titel van een van Sam’s bekendste nummers.


Monie

Kanda Bongo Man (‘KBM’) is een Congolese zanger die vooral in het westen zeer populair is. Sommigen noemen hem zelfs ‘the king of Soukous’! Hij tourt nog steeds door Europa, Azie, Oceanie en de VS. Zijn stijl is beinvloed door de muziek van Tabu Ley, maar meer nog door de Zouk van Kassav’. De composities van KBM zijn anders opgebouwd dan de reguliere Congolese pop-tunes, met flitsende gitaarriffs na ieder couplet bijvoorbeeld, of zelfs aan het begin van een nummer. Zijn succes is onlosmakelijk verbonden met het sublieme gitaarwerk van veelgevraagde Congolese studiomuzikanten als Diblo Dibala en Rigo Star. Van KBM spelen we ‘Monie’, een nummer over vriendschap van een van zijn eerste albums uit begin jaren ’80.


Enfant Bamileke

SaSoukous band Congo Beach Club

Les Quatre Etoiles was de eerste Congolese supergroep, opgericht in Parijs in 1982. De groep bestaat uit vier leden, die ieder voor zich al een imposante carrière achter de rug hebben: Nyboma, Wuta Mayi, Syran Mbenza en Bopol Mansiamina. Van hun eerste album onder de naam Les Quatre Etoiles spelen we een nummer van Wuta Mayi: Enfant Bamilèkè, over een knappe meid van de Camerounese Bamileke stam.


Velo Volé

Zouk Congo Beach Club

Congo Beach Club heeft zijn wortels in Kuni Kids, een band die begin jaren ’90 populair was Nederland, Belgie en Duitsland. In 1994 neemt de band de CD ‘Congo Square’ op met de Camerounese producer en bassist Aladji Touré. Van dat album spelen we ‘Velo Volé’, een nummer over de lieftallige dievegge van het rijwiel van gitarist en componist John Ligtenberg. Je kunt je afvragen of dit nummer een plaats verdient in The Great African Songbook’. Terwijl je dat doet spelen wij dit nummer (en let ondertussen goed op je fiets).


Mazé

Soukous band Congo Nederland

1974, Kinshasa, Zaire: de ‘Rumble in the Jungle’. Het gevecht van de eeuw tussen George Foreman en Muhammed Ali zet Kinshasa in het spotlicht. Onder de noemer ‘Zaire ’74’, gaat een groot muzikaal spektakel vooraf aan het gevecht. Het programma met gasten als James Brown, Celia Cruz, de Fania All Stars, B.B. King en The Crusaders laat zijn sporen na in de populaire Congolese muziek. Tabu Ley Rochereau moderniseert zijn muziek. Met zijn band Afrisa wordt de Congolese rumba meer funky. Het nummer ‘Mazé’ is een grote hit in van west tot oost Afrika.


Aïcha

Aicha door de Congo Beach Club

Aïcha is misschien wel de eerste Maghreb hit in Nederland. Dit prachtige nummer van Cheb Khaled uit Algerije gaat over zijn obsessie voor de knappe Aïcha, die hem niet ziet staan, niet naar hem luistert en geen antwoord geeft op zijn smeekbede om aandacht. Het nummer komt uit in 1996, en bereikt de 10e plaats in de Nederlandse top 40. Het nummer wordt in 2003 nogmaals een succes, maar dan in een cover van een Deense rapgroep. In Afrika is het nummer een groot succes, zelfs ten zuiden van de Sahara. In de Congo Beach Club viel het ons op toen we een Congolese versie voorbij hoorden komen. Dus verwacht Aïcha, maar sta klaar voor een Soukous wending.